lørdag 14. januar 2012

Papirløstsamfunn vs digitale muligheter

Hvordan står det til ute i den digitale verdenen? Ser ditt papirløse samfunn ut som bildet under her? Er det  dette vi så for oss når vi skulle ta steget inn den digitale verden? 


Som folkevalgt i en middels kommune representerer jeg antageligvis en brukbar sammenligningsfaktor for andre norske kommuner. Som folkevalgt får jeg tilsendt papirer pr post til forskjellige møter jeg deltar på. For det er fortsatt sånn i Tinn kommune. Vi sitter i møter og behandler politiske saker som står nedskrevet på ark. Det skal sies at vi er på vei til noe nytt. Vi har vedtatt å innføre nettbrett el i den politiske behandlingen. Dette tar allikevel tid, og frustrasjonen min øker. jeg føler jeg sløser med min tid, folkets penger og jeg ser på meg som et påtvunget miljøsvin i denne kategorien.

Se på dette regnestykke. Til budsjettmøte i desember måned i 2011 fikk vi utlevert nesten 1000 sider. Først til formannskapet, så til div andre utvalg og så til slutt kommunestyre. Etter hver behandling i de forskjellige utvalgene skal nye vedtak påføres saken og et nytt eksemplar lages. Så mine dokumenter i formannskapet kan jeg kaste på grunn av noen få nye avsnitt som omhandler vedtakene. Til hvert kommunestyre har jeg fått oppgitt at det lages ca. 60 eksemplarer. Det er både politikkere, presse, publikum gjennom biblioteket, administrasjon og vara representanter som skal ha sine eksemplarer.

60x1000= 60 000 sider med papir som etter noen timer, når kommunestyre er over blir kastet i søpla. Et gjennomsnittlig møte omfatter 3-400 sider, så et gjennomsnittlig møte er på totalt 19-24 000 sider. Tar man med portoutsending og selve produksjonen av trykksakene blir utgiftene formidable, ordningen gir unødvendig mye søppel, den er statisk i stede for innovativ og dynamisk . I tillegg gir den en opplevelse av meningsløshet i form av at så mye papir blir brukt og kastet, når det finnes annen og velfungerende elektronisk bruksmetode.

Man kan fremheve utfordringene med implementering av en ny elektronisk saksbehandling. Jeg vil fremheve det jeg ser på som positivt og som kan gi oss et fortrinn i forhold til det vi har i dag.

Jeg har liten kompetanse på miljøspørsmål. utover et ønske om å bidra til en bedre verden har jeg ingen forskerkunnskap på elektronikk vs. papir. Ser man på de siste dagers utvikling rundt høyhastighetstog og hvor miljøskadelig det var sett i et 60 års perspektiv, fikk jeg noen tanker på om utskifting av papir til elektronisk behandling er miljøvennlig. Dette legger jeg til andre å mene noe om.

Jeg ønsker å fokusere på mulighetene rundt innføring av nettbrett i politiske behandlinger. Bare det å slippe å få gjennomsnittlig 5000 sider med kommunestyrepapirer, 3000 sider med formannskapspapirer, x hundretalls sider med div styrepapirer i løpet av et år pr post, ville være en stor lettelse. PC´en... Unnskyld.. Mac´en bruker jeg hver dag. Det å ha muligheten til å lese dokumenter i et gitt system på en plattform jeg har samlet alle andre arbeidsverktøy er også en fordel. Det meste bør være lagret i nettskyen slik at jeg kan hente det ned når jeg ønsker, uten å måtte være avhengig av lagringsplass, eller plattform jeg ønsker å ta med meg. Mac, iPhone, iPad, andres PC´er, what ever...

Søkemuligheter, redigeringsmuligheter, lagringsmuligheter, bruksmuligheter generelt overgår papir en høy gang. Man har alt på et sted. det gir i tillegg muligheten for god oversikt. I tillegg bør man velge et system som er enkelt i bruk, driftssikkert, innovativt og minimalt behov for opplæring... Var det noen som sa iPad?!? Ja det var det, jeg!

Som innbygger av Tinn bør jeg være en foregangsperson i nettskyen. Rjukan skal jo bli Norges datalagringshovedstad. Datalagring i nettskyen er fremtiden og mine fremtidige dokumenter lagres der.

For at nettskyen skal bli en god realitet for hvermannsen, må vi andre være (oss og dem, hmmmm) pådrivere i form av å vise gode løsninger i skyen. Det finnes lagringsløsninger i dag som ligner på kjente løsninger på din plattform. Sjekk ut amerikanske dropbox.com, eller norske jotta.no . For at en slik type lagring skal bli fullstendig integrert i dagens bruk er man avhengig av internettilkobling. Da kommer den andre parameteren som må bli bedre. I dag søker man WiFi tilkoblinger som Cowboyer søkte vannhull i den ville vesten. WiFi bør i fremtiden være som et mobilnett, overalt og tilgjengelig. At det bør være gratis i det offentlige rom er en selvfølge....

1 kommentar:

  1. En aktuell og veldig interessant problemstilling. Som vi har snakket om tidligere, så er jo temaet rundt nettlagring litt spesielt oppi dette her. Tilfredsstiller det sikkerheten gitt av datatilsynet? Hva gjør vi om det er nedetid i nettet eller hos leverandør? Et trådløst nettverk overalt tror jeg koster vesentlig mer enn det smaker, Telenor, Netcom og diverse mindre aktører har jo mobilnettet tilgjengelig, bruk det! Jo flere brukere, jo mer konkurranse om kundene, jo billigere priser.

    Hvilket format skal/bør slike dokumenter distribueres i? Office? Openoffice? Libreoffice? Polaris office? Nå er kanskje ikke det det samme problemet som tidligere, men likefullt et tema.

    Sett bort fra problemstillingene over, som ikke nødvendigvis er noe mindre uten nettsky og tilgang til nettet, så er jeg absolutt enig med deg, sett bort fra at det skal standariseres i EN løsning. La bruker (i dette tilfellet politikere) selv bestemme hva de vil bruke av utstyr, såfremt det tilfredsstiller sikkerhetskravene.

    SvarSlett